API Måndag – Bloggsök API v2, enklare att testa på FB

Veckans API nyheter börjar med ett uppdaterat svenskt API och avslutas med ett offer för Twitters API förändringar. Vill ni har fler API nyheter så följ mig på Twitter.

Bloggsök API v2

Förra veckan skrev jag om Jonas Lejons bloggsöknings API för bloggz.se. Räckte inte version 1 av APIet så har nu Jonas släppt version 2. Nu är det endast JSON som gäller (hej då XML), det går att göra boolean sökningar och det går att söka på bloggtrender. Snart kommer ännu fler metoder så man kan få fram länkgrafer och annat matnyttigt.

Om det är någon som använder detta API så låt mig gärna veta vad ni gör med det!

Enklare att testa Facebook apps

Under hela sommaren jobbar Facebook på Operation Developer Love, vilket innebär att de förbättrar sitt API, sin dokumentation etc. Veckans nyhet är att det nu går att lägga till testanvändare via deras Developer Site. Detta är alltså användare som endast kan användas för att testa appar, så man slipper testa med egna påhittade konton (något som jag aldrig någonsin skulle göra eftersom det är mot FBs TOS…). Det har tidigare gått att lägga till sådana testkonton via Facebooks API, men nu finns det alltså ett enkelt GUI att använda istället.

Ännu ett Twitter API offer

Topify är (var) en tjänst som förbättrade mail notifications från Twitter. Nu har tjänsten lagts ner eftersom utvecklarna är trötta på Twitters försämrade API och ständigt förändrade roadmap. Just de förändringarna (att skala bort en mail header) som fick Topify att lägga av var ju inte särskilt allvarliga, men resultatet är ändå en 3e parts tjänst mindre.

Twitter har länge (och är fortfarande) ett lysande exempel på hur man kan använda ett API för att marknadsföra och växa sin tjänst, tyvärr gjorde de detta utan att ha något sätt att tjäna pengar. Det är tråkigt att se att tjänster som Topify försvinner, men det är ju tyvärr risken man tar när man bygger sin business på någons annas gratistjänster. Samtidigt är det tråkigt att se att Twitter inte behandlar utvecklarna bättre, det är ju faktiskt utvecklana de har att tacka för sin framgång (i alla fall delvis). Topify är inte det första offret i Twitters jakt på pengar och inte det sista heller. Förhoppningsvis så kan Twitter hitta ett sätt att både tjäna pengar och att hålla hela API ecosystemet i liv och fullt med innovation.